Selkä kuntoon ylösalaisin roikkumalla

Selkä kuntoon ylösalaisin roikkumalla

Selkäkivuista kärsii joka kolmas suomalainen. Monet heistä päätyvät hakemaan joogasta apua selkäongelmiinsa. Osteopaattiystäväni ovat kuitenkin kertoneet, että yllättävän suuri osa ihmisiä itse asiassa loukkaa selkäänsä vain pahemmin tekemällä jooga-asanoita selkää rasittavalla tavalla.

Erityisesti Bhujanga asana, eli kobra on vastuussa monista joogalla hankituista selkäongelmista. Laajalle levinnyt tapa tehdä kobra ilman eteenpäin vievää liikettä voi tehdä tästäkin erinomaisesta asanasta raskaan selälle. Shakta, sekä useat muut joogakoulut onneksi ohjaavat asiakkaitaan välttämään selän taittamista suorassa kulmassa. Kun liu’ut kaaressa eteenpäin noustessasi ylös käsien varaan, Kobrasta tuleekin mitä turvallisin asana.

Olen huomannut, että joogatunneillamme esiin tulevista selkäongelmista suurin osa liittyy nikamavälilevyjen väärään asentoon tai pahimmassa tapauksessa välilevyn pullistumaan. Nikamien välissä olevat välilevyt liikkuvat päivän mittaan. Kun välilevyt ovat kunnossa, ne lisäävät selän notkeutta ja toimivat ikään kuin iskunvaimentimina. Kun nikamat joutuvat väärään asentoon, on seurauksena usein kipua etenkin selkää taaksepäin taivutettaessa.

Shaktan joogasalin nurkasta löytyy erikoisesti ripustettu riippumatto. Kyseessä ei ole sisustusartikkeli vaan roikkumislaite, johon kuka tahansa voi mennä roikkumaan ylösalaisin ennen joogatuntia tai sen jälkeen. Ylösalaisin roikkuessa selkä venyy koko pituudeltaan ja nikamat siirtyvät hellävaraisesti kauemmaksi toisistaan. Säännöllisesti tehtynä tämä menetelmä antaa välilevyille tilaisuuden luiskahtaa takaisin oikeille paikoilleen. Joissakin tapauksissa jopa yksi roikkumiskerta on ratkaissut ongelman! Hoitomuoto on yksinkertainen ja hämmentävän tehokas. Se on vapauttanut jo lukuisia asiakkaitamme selkäkipujen kierteestä.

Ota siis kaikki hyöty irti joogatunneistamme ja kokeile ylösalaisin roikkumista saapuessasi joogatunnille. Voit aloittaa 10-20 sekunnin roikkumisella ja lisätä aikaa hiljalleen. Muista levätä roikkumisen jälkeen hetki lattialla istuen nilkkojesi päällä Bala asanassa eli vauvan asennossa. Näin annat verenkiertosi asettua normaaliksi käännyttyäsi takaisin pystyasentoon.
 
 

 

 

 

 
 
Miska Käppi on helsinkiläinen joogaopettaja. Hän on opiskellut joogaa Intiassa vuodesta 2007 asti, joista pääosan Bhagavan Shri Shanmukhan opastuksessa Shri Kali Ashramissa Etelä-Intiassa.

 
 
<< Takaisin blogiin